Thursday, June 9, 2011

CINTA PERLUKAN PENGORBANAN...

Selamat Pagi Cinta! (entry ini ditulis pada waktu pagi sebelum suria memancarkan cahayanya untuk menerangi bumi)



Officially, selesai membaca buku Harry Porter And The Deathly Hollow. So, harap2 Filem Harry Porter And The Deathly Hollow Part 2 yang akan ditayangkan pada 15 Julai 2011 ni akan menjanjikan plot cerita yang lebey menarik dari buku. Aku ni daya imaginasi kalo baca buku, memang tinggi. Dan aku bole bayangkan aku berada pada ketika plot cerita tu ditulis. So, kalo filem yang diadaptasi dari buku tu tak berjaya mengatasi kehebatan tulisan dlm buku tu, memang aku akan kuciwa dan melara dalam masa beberapa hari. Kepada yang tak baca buku ni, summary yang bole aku ceritakan serba sedikit ialah nanti akan berlaku peperangan di sekolah Harry. Rakan2 Harry membantu dia melengahkan masa untuk mencari Hocrux yang mengandungi sebahagian roh Voldermot yang perlu dimusnahkan. Masa ni Prof Dumbledore dah mati. Jadi Harry perlu berjuang bersama rakan-rakannya bersama kepercayaan yang Harry yakin dia kena selesaikan masalah tu. Dan yang bestnya, bila good against evil, of course la yang baik menang. Dan berbaloi la semua pengorbanan yang telah dilaksanakan Harry sepanjang 7 siri Harry Porter. Dan semua misteri dapat dirungkaikan. Dan yang bestnya, dalam novel ni diterapkan erti persahabatan dan nilai kasih sayang yang sangat tinggi. Dan kepercayaan mereka dalam persahabatan tu memang menyentuh hati saya. Dan seperti tajuk entry kali ini, 'Cinta Perlukan Pengorbanan'. Dan memang pengorbanan itulah yang dibuat oleh Snape kerana cintanya pada seseorang... Sangat menyentuh hati... Huhuhuhu...



Berbicara berkaitan novel yang diadaptasi kepada filem, sebagai contoh lain, Filem Lagenda Budak Setan. Tapi bile difilemkan, tak menarik perhatian aku malah rasa bosan sebab plot ceritanya slow. Tak seindah yang digambarkan dalam novel. Dalam novel lebey menyayat hati terutama sekali penderitaan Akasyah (tak ingat nama watak dlm novel tu. Maklum la, baca masa sekolah dulu2).



Dalam Filem Ayat-Ayat Cinta pula, aku puji ceritanya sedap tapi ada beberapa part yang lebey menyentuh jiwa seperti dalam novel yang ditinggalkan. So, aku prefer versi novelnya... Tapi aku tetap suka pada filemnya... Ada mesej kasih sayang yang disampaikan. Konsep ikhlas yang diterapkan memang contoh yang bagus...



Ok la... hari ni nak bercerita soal cinta dan kasih sayang macam yang diterapkan dalam Novel Harry Porter tu... 'Cinta perlukan pengorbanan'. Ye, memang tepat sekali. Kalo kita cintakan seseorang, kita sanggup memperjuangkan dan mengorbankan apa saja yang kita ada demi kerana dia. Walaupun kita tak dapat memiliki dia, kita tetap akan berharap agar dia boleh bergembira dan berbahagia dengan hidup dia... Betul tak?



Tapi, sekiranya cinta yang kita tunjukkan itu hanyalah pura-pura, maka kita sebenarnya lebey cenderung untuk mengorbankan orang yang kononnya kita cintai itu tanpa mengira apa juga keadaan. Sebab sebenarnya kita tak pernah kisah apa yang akan jadi pada dia sama ada bahagia atau derita. Bagi kita, yang penting adalah melindungi diri kita. Sedangkan dalam waktu yang sama, kita meyakinkan dia bahawa kita sebenarnya sedang berkorban dan cuba melakukan sehabis daya demi melindungi cinta palsu kita kepadanya. Nonsense!



Aku teringat suatu kisah tentang seseorang yang diceritakan kepada aku oleh seseorang yang lain. Kisah ini mungkin biasa sahaja kerana sering terjadi, tapi kisah ini membuat mata aku terbuka melihat perbezaan antara cinta ikhlas dan cinta palsu.



Kawan aku ini mengenali teman lelakinya sejak zaman persekolahnnya. Dan lelaki ini menunjukkan ciri-ciri yang sangat mencintai dan mengambil berat. Tapi biasalah, setiap perhubungan pasti akan dilanda ribut taufan. Dan si lelaki tadi baran orangnya. Kwn aku tadi yang pada asalnya bukanlah seorang yang baran turut berubah menjadi begitu sebab selalu benar dipersalahkan. Biasalah, dalam bercinta, kalo dah malas nak gaduh2, tak salah pun kita akan mengaku kita salah... Jadi itu la yang kawna aku buat selalu buat...



Hari berganti hari, bulan berganti bulan dan tahun berganti tahun... Sepanjang masa itu jugalah, setiap kali bergaduh, si lelaki tadi akan memaki hamun dalam perbualannya. Antaranya seperti 'sial, bodoh, bangang, babi, perempaun tak guna, celaka dan pelbagai lagi'. Tak tahu kenapa macam tu. Maksudnya, bila dia marah, dia seakan lupa bahawa wanita itu adalah org yang dia sayang. Dan tanpa mengira waktu, sekiranya terjadi pergaduhan, lelaki tadi tak pernah kisah kwn aku nak final exam ke, lum sempat study ke apa ke.. Yang dia tahu, kalo gaduh, kena selesaikan time tu jugak walaupun bergaduh dalam fon. Dan bila dah selesai pergaduhan tu, baru la kwn aku tadi leh wat apa pun.



Tapi langit tak selalu indah... Dan setiap harapan tak mungkin berakhir dengan kesudahan yang baik... Ketika lelaki tu out-station ke Sarawak (ke Sabah. Lupa dah), dia gi dgn kawan2 opis dia. Dan dari sebuah laman web sosial, dia dengan sengajanya publish gambar2 dia peluk kawan perempuan opis dia.. Peluk bahu, pinggang, pegang tangan dan cium tangan. Dengan harapan nak buat kwn aku ni jeles sebab diorang bergaduh sebelum dia gi out-station.



Tapi kwn aku tu masih bersabar. Walaupun dia sangat malu bila kwn2 lain tengok gambar yang laki tu publish, dia masih bersabar. Tapi Allah sentiasa bersama orang-orang yang teraniaya... Dua minggu sebelum tarikh bertunang, kwn aku dah mula mengelak dan mohon ditangguh majlis pertunangan. Sebab dia dah mula sangsi... Sebab hati dia dah mula berbicara tentang lelaki tadi...



Dan pertunangan yang ditangguh itu akhirnya bertukar kepada putus setelah beberapa konflik terjadi. dan kwn aku tadi sangat lega. Tapi kelegaan itu bukanlah sesuatu yang baik sebab dia tak tahu apa yang menuggu dia selepas itu...



Tak lama selepas itu, kwn aku tadi sakit. Tepat jam 12.30 malam , telefon dia berbunyi dan dia angkat. Dalam beberapa saat, panggilan diputuskan dan beserta dengan itu, dia batuk tanpa henti sepanjang malam... Dan dari situ bermulalah segala episod ngeri dalam hidup dia...



Sejak dari detik itu, kawan aku rasa ada yang tak kena dalam hidup dia... Maam dia seolah-olah jasad kosong.. Hanya jasad tapi jiwanya takde...



Dia mula nampak benda yang bukan-bukan, tetiba jadi penakut.. Dan dia semakin hari jadi lemah... Kepala dia terasa berat. Tidur malam terganggu dan dia banyak tak sedar apa yang dia buat. Malah sejak itu, kawan2 mula merungut yang bila tidur malam, giginya seakan melapah tulang. Berbunyi sangat pelik sedangkan sebelum tu dia tak macam tu.



Dan dia hari demi hari rasa makin lemah. Dia tak tahu apa yang tak kena tapi dia rasa sangat lain. Bukan macam diri dia yang dulu. dan batuk itu tak pernah hilang. Dan suatu hari, muka dia mula membengkak. Selain bengkak, kulit badannya disinggahi rasa gatal yang sangat berbisa. Dia tak bole makan, tak bole tidur... Dia garu kulit badan dia dengan kunci, dengan sikat sampai berdarah-darah. Sebab garu pakai kuku dah tak bole menghilangkan rasa gatal tu. Dan gatal itu tak pernah hilang. Pada tengah malam, dia kena rendamkan kaki dia dalam air panas sebab tak tertanggung rasa gatal tu. Nasib baik mak kawan aku tu ada sebab masa tu kwn aku tu tinggal jauh dari keluarga. Dua hari berturut kawan aku ke klinik masa tengah malam sebab nak dapatkan injection untuk masalah gatal2 tu. Hari kedua, dia dapat double dos injection dan doc tu cakap, sekiranya hari ketiga masih lagi gatal2, terus ke hospital besar dan tak payah jumpa dia lagi. Tapi walaupun begitu, dia hanya bole tido dua jam je selepas kena injection. Lepas tu dia start rasa gatal balik. Dan dia tiap-tiap hari menangis...



Dan bila bangun pagi, jari-jari kawan aku tadi membengkak, membulat, keras dan sakit. Jadi kalo nak bawak kereta, stereng hanya dikepit di celah-celah jari dan hujung jari tadi tak bole bersentuh apa pun. Keras dan sakit.. Macam jari katak...



Macam-macam lagi dia alami. Family dia akhirnya bawak dia gi berubat secara tradisional sebab masalah gatal2 dan jari bengkak tadi berlanjutan selama dua minggu. Dan selepas tu baru beransur pulih.



Dia juga selepas tu ke Darul Syifa dan ustaz tu merawat dia. Sebaik sahaja ustaz tu menepuk dia, dia batuk tak berhenti.



Dan akhirnya, dia redha apa pun terjadi... Sebab, apa yang dia tahu, seseorang mahu dia mati tapi hanya Allah Yang Maha Berkuasa ke atas segalanya... Dan Allah Maha Besar, lama-kelamaan, dia mula kuatkan hati dan semangat disamping berubat tanpa henti... Dia tawakal. Apa juga yang terjadi, dia akan cuba harungi.



Dan akhirnya segalanya terbongkar... Si lelaki tadi sebenarnya bukan suka dia pun. Hanya menggunakan taktik kotor macam cite Khurafat tu semata-mata nak buat dia suka. Semuanya disebabkan perempuan tu berkerjaya dan agak senang hidupnya. Dan sebenarnya, bila kita terpaksa mencintai seseorang, kita akan rasa terseksa. Dan oleh sebab itulah, setiap kali bergaduh lelaki tu akan cakap macam2. Sebab dia memang tak suka. Tapi bila dia sedar yang dia sepatutnya kena bertahan, dia akan berlembut balik... Dan atas sebab itu juga, kwn aku sedar bahawa kenapa hati dia rasa sangat tak sedap sebaik sahaja mereka merancang nak bertunang. Malah, ahli keluarga dia semua rasa tak sedap hati dan mula bermimpi yang bukan-bukan. Itulah petanda...



Dan setiap sesuatu kejadian itu, hanya Allah selayaknya yang memberi panduan kepada umat manusia. Dan pada saat itu serta selamanya dia bersyukur kerana Allah telah menyelamatkan dia dari membuta keputusan yang salah. Syukur alhamdulillah...



Dan pengajaran yang aku nak smapaikan dari kisah ni adalah... Kalo kita sebenarnya hanya berpura-pura mencintai seseorang, kita lebey cenderung untuk mengorbankan orang yang kononnya kita cinta tu atas nama cinta.. Dan itulah yang terjadi kepada kawan aku... Kekasihnya berpura-pura mencintai dia bertahun lamanya tapi semua itu palsu belaka. Dan akhirnya kawan aku sendiri yang hampir menjadi korban... Dan lelaki itu selepas itu langsung tak kisah kwn aku hidup atau mati. Malah dia memang nak kwn aku tu mati... Itulah pengorbanan yang lelaki itu inginkan.. Mengorbankan sesuatu atas dasar cinta.. Cinta ke namanya kalo membunuh org yang kononnya kita sayang...?



Sepatutnya, bila tiada jodoh, maka kita terima sebab benda itu tak boleh nak di halang walau apa pun kita buat. Sebab kuasa Allah Maha Hebat. Redha dan ikhlas dan bukannya balas dendam. Kalo nak ikutkan malu, kwn aku pun malu tak jadi bertunang. Malah kwn aku harungi juga. Dan yang lebey memalukan bila seorang lelaki guna ilmu yang salah demi nak tackle perempuan. Gunalah konsep bersahabat. Kenali hati budi. Bukan calit minyak bukan-bukan nak bagi orang suka patu layan dia teruk2 semata-mata nak duit dia.



Dan itulah yang nak aku ceritakan dalam entry kali ini. Erti kasih sayang. Erti cinta. Semuanya sangat abstrak dan sangat luas. Tapi percayalah, cinta ikhlas memang memerlukan pengorbanan. Dan keikhlasan itu akan terpancar suatu hari nanti walaupun andainnya ketika itu kita sudah tidak bersamanya lagi...



P/S : Lepaskanlah!

2 comments: