Monday, June 13, 2011

NOVEL KASIH YANG SUCI



Kasih yang suci ni adalah novel by Meen Zulaikha yang aku dah jejak selama berminggu-minggu disebabkan oleh Drama Nora Elena kat TV3 tu. Aku tak tengok sangat drama tu tapi ada somebody yang cerita kat aku. So, tahu la jugak sikits ebanyak perjalanan ceritanya.


Banyak kedai buku yang dah kehabisan stok dan tunggu stok baru disebabkan permintaan yang banyak dan novel ni da di ulang cetak banyak kali da. Tu la betapa glamernya novel ni. So, aku bertuah sebab ada somebody yang pinjamkan novel ni kat aku dan aku start baca semalam dgn penuh khusyuk sekali.


Tapi nampaknya drama dan novel ni tak mempunyai perjalanan cerita yang agak seiring. Macam banyak yang da diolah supaya drama tu jadi lebih menarik kot... Watak2 dalam novel tu memang banyak dan tak dikembangkan semuanya seperti dalam drama. Part Amir, sikit je. Pary Yvonne pun hanya banyak masa last2 je. Senang cerita, aku lebey suka versi novel. Sebab aku bole berimaginasi.


Setelah kahwin, Seth dan Nora tinggal sebilik. Nora cuba sedaya upaya supaya Seth tak dapat sentuh dia tapi Seth memang sangat penyabar. Dan suatu malam, Nora tetiba je lembut hati dan malam tu Nora menunaikan tanggungjawabnya sebagai isteri. Adegan ni terjadi sebelum diorang gi Cameron. So, masa kat Cameron, memang Nora dah layan Seth baik. Dan Seth memang dah belajar sembahyang dari awal lagi dan dia memang cuba menjadi seorang muslim yang baik.


Nora pulak masa tu dah mula rasa cemburu sebab Yvonne dan Seth rapat. Yelah, isteri mana tak cemburu kan... Yvonne selalu tumpang kete Seth dan tinggalkan barang2 (kononnya tertinggal la) macam lipstick, celak dan bla.. bla... Dan Yvonne pernah menangis dan peluk Seth masa kat umah Seth dan Nora ternampak. Tu yang Nora dingin sebab dia syak yang bukan2. One day, Nora pengsan kat pantry opis dan dia g klinik untuk dapatkan rawatan. Doctor sahkan dia pregnant.


But then, suatu malam Nora masuk study room Seth dan ternampak potret lama dia dgn Mei Ling iaitu adik Seth. Then dia ternampak ada kotak yang dia teringin nak tahu apa dalam tu. Masa Seth masuk, Nora terlepas kotak tu dan ternampak isi kandungan kotak tu. So, Nora tahu la yang rape dia adalah Seth dan yang call Eid sebelum Eid putuskan pertunangan tu adalah kerja Seth. Seth mintak maaf banyak2 tapi Nora memang marah gile dan nak bercerai selepas baby tu lahir.


Macam2 yang berlaku sepanjang tempoh pregnant tu dan Seth masih terus bersabar dgn kerenah Nora dan Nora terus buat perangai dan dia terus benci dgn Seth. Dia beranggapan, Seth yang musnahkan hidup dia sejak 10 tahun yang dulu. Kalo tak disebabkan Seth yang call Eid, dah tentu dia dan Eid da kawin...


Yvonne pulak da kemaruk cinta sangat dekat Seth. Hinggalah dia berlakon kononnya pura-pura putus cinta, mabuk, merepek-repek dan dia mintak Seth datang ambik dia. Then dia muntah dekat Seth. Malam tu Seth tido dgn baju bau masam sebab dia tunggu Nora tukarkan baju dia malangnya Nora bengang sebab dia ingat Seth mabuk dan tak tukarkan baju Seth.


Esoknya, Nora naik kereta Seth dan jumpa g-string merah dalam kereta Seth dan tu kemuncak cerita. Seth tahu g-string tu adalah keje Yvonne. Seth datang mengamuk kat opis dan Yvonne confess dia cinta Seth sangat2 dan sanggup jadi second wife. Tapi Seth tolak dan pecat dia.


Then, bila Nora bersalin, Yvonne culik anak dia dan ugut supaya Seth kawin dgn dia. Nora yang memang da bengang dgn Seth, suruh Seth kawin je dgn Yvonne asalkan anak dia selamat. Dan dia cakap, Seth kalo nak kawin dgn Yvonne, maksudnya Seth akan murtad dan bukan suami dia lagi. Dia suruh Pamela, kawan kepada Malik, untuk jaga baby tu tapi Pamela tak tahu tu anak sapa. Hinggalah Mr. Lim (agaknya la. Lupa la) call Pamela dan bagitahu Yvonne dah culik anak Seth dan Nora. Masa tu Yvonne dah tunggu Seth kat Pejabat Pendaftaran untuk kawin dgn Seth dan da siap bergaya dgn gaun pengantin.


Pamela terus call Seth dan Seth sempat datang ambik baby. Seth risau if Yvonne mengapa-apakan Pamela pulak sebab Yvonne dah macam gila. Tapi Pamela dah call family Yvonne sebagai backup plan. Yvonne yang tau Seth tak jadi kawin dgn dia, sedaya-upaya kejar nak balik umah supaya Seth tak sempat ambik baby tu. Malangnya, Yvonne accident sebab langgar lampu merah, kete dia masuk bawah treler dan mati di tempat kejadian.


Then, Nora lembut hati dan terima kehadiran Seth seadanya...

2 comments:

  1. Wah, tak payah menonton dah citer tue :-) Tq3 :-)

    ReplyDelete
  2. huhuhu.. tapi maybe ada perubahan sebab banyak yg dah diolah baru dlm drama tu...

    ReplyDelete