Sunday, May 22, 2011

IS IT OK TO GIVE UP???

Dah lama aku nak tulis entry ni tapi asyik tertangguh disebabkan jadual keje yang sibuk dan kadang-kadang takde idea nak tulis walaupun ada masa lapang... So, aku cube juga meluangkan masa menulis entry ni sebab ada kaitan dgn hidup aku...

Aku terjumpa isu ni dalam majalah Cleo keluaran May 2011 page 115...

"Steve Paulina, US motivational expert and author of Personal Development For Smart People (Hay House), believes the key to success sometimes lies in knowing when to let go. While it's certainly important to stay calm and focused through adversity, Pavlina points out that there are times when "giving up is clearly the best option."


Itu la salah satu perenggan dalam article Cleo yang bole aku kongsikan dalam entry kali ni. Dan article tu membuat aku berfikir berhari-hari sejak membacanya pada hari pertama aku beli majalah tu...

Ada lagi...


IS IT TIME YOU MOVED ON? Here are the signs you should...

a) Recognise how you're feeling and thinking about the situation - if it's making you feel and think negatively, it's time to make changes and move forward.

~~~~ Memang ada satu masalah yang selalu buat aku tak tenteram. Aku selalu rasa aku kalah dan rasa diri aku seorang yang looser. Dan masalah ni selalu buat aku rasa tak yakin dengan apa yang aku rasa. Basically, aku yakin sebenarnya aku ada peluang. Tapi halangan yang perlu aku tempuhi tu, membuatkan aku sentiasa rasa aku tak mampu sampai ke garisan penamat dgn selesa... Dan selagi penghalang tu tak di atasi, aku rasa down setiap hari....



b) How much time do you spend talking and thinking about the problem? If your family and friends are aware of all the minute details and it's clearly dominating your life, consider this your wake-up call.

~~~~ Masalah aku ni, semua kawan2 and ada family members dah tahu sebab aku tanya pendapat diorang. Dan ada jugak yang langsung da tak nak reply apa2 je sms yg aku anta bercerita tentang masalah ni. Mungkin diorang da jemu, jelak atau da menyampah dgn masalah aku yang tak settle2 ni. Kesian aku kan? Kadang2 memang terasa hati sangat2 sebab aku selalu reply bile kawan2 ada masalah walaupun aku bz.. But then bila time aku, bile diorang da nasihat sekali tu then lepas tangan je and tak nak involved dgn masalah aku lagi. Sedangkan aku tiap2 hari rasa lost.. Sebab aku rasa macam tak bole nak keluarkan apa yang aku fikir dlm kepala otak ni.. Dan sebab tu, aku banyak diamkan diri skrg ni.. Bukan semua orang suka nak dengar masalah orang lain kan? So, ni la wake-up call untuk aku.. Iaitu, semua orang da jelak nak dengar masalah aku ni... So sebelum orang bertambah benci nak dengar, maka aku harus move-on...



c) Be realistic about what you want changed in this situation and what you have already tried to tweak without any success. If there's nothing more to do, why are you still there?

~~~~Aku dah cuba segala-galanya kecuali berterus-terang.. Cuma berterus-terang je tak mungkin aku buat.. Aku dah tak ada pilihan lain lagi. So buat apa aku tunggu lagi...???



d) Most importantly, if the circumstances don't change, are you able to live with this scenario? If the answer is no, then you need to live it behind.

~~~~No. Aku tak bole berterusan macam ni sebab hati aku akan sangat sakit dan kecewa.. Hanya dengan melihatnya pun, bole menyebabkan aku menitiskan air mata...



Bukan mudah nak berubah... Bukan mudah juga untuk berhenti berharap. Sebab kita hanya manusia biasa yang sentiasa penuh dengan cita-cita dan harapan. Dan seringkali juga impian itu sendiri yang mengecewakan hati kita... Tapi kita hanya merancang. Allah jua yang menentukan...

Tipu la kalo aku cakap aku dah lupa semua masalah ni.. Cuma aku sekarang hanya bole mengambil langkah mendiamkan diri... Berputus-asa mungkin adalah jalan yang terbaik... Dan melangkah pergi juga mungkin adalah yang terbaik...

Dalam hati aku ni, hanya Allah sahaja yang dapat memahami.. Setiap masa aku rasa sangat kecewa! Even masa entry ni ditulis, aku masih menangis.... I know, I am such a looser!

2 comments:

  1. aku lg suka berputus asa kalau dah nampak akhir dia memang aku x berjaya

    dr susah2 baik move forward

    ReplyDelete
  2. ye, betul tu.. tu la yg sy cuba praktikkan sekarang ni... :-)

    ReplyDelete